شناخت و تشخیص انواع شوره سر

شناخت و تشخیص انواع شوره سر

خلاصه

شناخت نوع شوره سر می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب شیوه درمان آن داشته باشد. برخی از انواع شوره را می‌توان با تغییر در برنامه‌های مراقبت از مو یا راهکارهای خانگی درمان کرد. اما برخی دیگر ممکن است، به درمان‌های دارویی یا استفاده از شامپوهای قوی ضد شوره نیاز داشته باشد.

فهرست مطالب

  1. شوره خشک

1-1   روش های درمان و پیشگیری از ایجاد شوره خشک

 

  1. خشکی پوست سر

2-1 عوامل ایجاد خشکی پوست سر

2-2 تفاوت شوره خشک و خشکی پوست سر

2-3روش تشخیص شوره خشک و خشکی پوست سر

 

  1. شوره چرب

1_3 روش های درمان و پیشگیری از شوره چرب

3-2 تفاوت شوره چرب و خشک

                                     شوره سر                               شوره سر

شوره سر ب دو دسته تقسیم میشود

شوره خشک

شوره چرب

 

شوره خشک

شوره سر خشک در زمینه پوست خشک سر ایجاد می شود. این شوره ها معمولا کوچک و سفید بوده و به پوست سر نمی چسبند و شوره ها هنگام شانه زدن مثل برف اطراف گردن و روی لباس می ریزند که ظاهری زشت و زننده به وجود می آورند، این نوع شوره سبب خارش آزار دهنده ای می شود و خارش آن سبب ملتهب شدن پوست سر و تلاش بیشتر پوست برای نوسازی و در نتیجه افزایش شوره سر می شود.

بین شوره سر و ریزش مو ارتباط وجود دارد، زیرا شوره معمولا باعث خارش پوست سر می شود و موقعی که شما سر را می خارانید سبب آسیب رسیدن به فولیکول مو می شوید و درنتیجه ریزش مو ایجاد می شود.

شوره خشک معمول‌ترین نوع شوره است. این شوره معمولا در فصل زمستان تشدید می‌شود. چراکه سرد و گرم شدن محیط می‌تواند پوست سر شما را خشک کند. علاوه بر این شستن مداوم موها با آب داغ نیز می‌تواند از دلایل ایجاد شوره خشک باشد. خارش شدید به همراه شوره‌های خشک می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری پوستی جدی‌تر باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

 

روش های درمان و پیشگیری از ایجاد شوره خشک

برای کمک به جلوگیری از بروز شوره خشک می‌توانید از شامپوهایی که آبرسان بوده و دارای مقادیری از عناصر مرطوب‌کننده هستند استفاده کنید. همچنین ویتامین E علاوه برخاصیت تقویت کنندگی، آبرسان و مرطوب کننده هم می باشد، که کمک می‌کند که پوست سرتان همواره مرطوب بوده و از عارضه‌های خشکی پوست سر پیشگیری شود. درمان‌های خانگی نظیر ماساژ پوست سر با روغن نارگیل نیز باعث تسکین خارش شده و از خشک شدن پوست جلوگیری می‌کند.

برای شستشوی موهای دارای شوره خشک ما به شما استفاده از شامپو مخصوص موهای حساس و آسیب دیده حاوی روغن مورینگا را پیشنهاد میکنیم.این شامپو میسلار دارای روغن مورینگا و ویتامین E می باشد که التهاب و خشکی پوست سر را کنترل کرده و اسید اولئیک موجود در روغن مورینگا به مستحکم‌ کردن مو و حفظ رطوبت آن کمک می‌کند. خواص ضدمیکروبی روغن مورینگا، شوره و خشکی را از پوست سر شما دور می‌کنند.(جهت خرید این محصول کلیک کنید)

 

خشکی پوست سر

خشکی پوست سر به زبان ساده تر یعنی تحریک شدن پوست ناحیه ی سر. در این شرایط پوست سر شما بیش از حد خشک و تحریک می شود، در نتیجه پوست خشک شده، پوسته پوسته می شود و درلابه لای موهای شما قابل مشاهده است.

عوامل ایجاد خشکی پوست سر

  1. آب و هوای سرد و خشک: به طور کلی قرار گرفتن در معرض هوای سرد و خشک به مدت طولانی، پوست را مستعد خشکی می‌کند.

  2. درماتیت تماسی : تحریک ناشی از برخی مواد یا محصولات مراقبت از مو در تماس مستقیم با پوست سر شما

  3. عدم نوشیدن آب کافی: نوشیدن 8 لیوان آب در طول شبانه‌روز باعث آبرسانی به پوست خواهد شد.

  4. حمام کردن با آب داغ

  5. افزایش سن

 

تفاوت شوره خشک و خشکی پوست سر

شوره و خشکی پوست سر علائم اصلی یکسانی دارند که خارش و ریزش مو از جمله از آن‌ها است. از این رو بسیاری از مردم در تشخیص این که به کدام یک از این بیماری‌ها مبتلا شده‌اند دچار شک و تردید می‌شوند. شوره و خشکی پوست با آنکه علائم و نشانه‌های یکسانی دارند، اما از برخی جهات اختلافاتی نیز دارند.شوره خشک دانه های سفید رنگ و ریزی می باشد ولی خشکی پوست سر با پوسته پوسته شدن همراه است.

روش تشخیص شوره خشک و خشکی پوست سر

برای تشخیص اینکه آیا شما پوست سر خشک دارید یا شوره سر، این است که قبل از رفتن به رختخواب، یک مرطوب کننده سبک را روی پوست خود بمالید. اگر علت، خشکی پوست سر باشد، صبح، بعد از اینکه دوش گرفتید، پوسته ها محو خواهند شد. برخی از آرایشگر های مو، برای رفع خشکی پوست سر، درمان هایی که در آن از بخار استفاده می شود انتخاب می کنند تا رطوبت بیشتری برای پوست سر ایجاد کنند.

 

افرادی که دچار خشکی پوست سر می باشند باید از محصولاتی استفاده کنند که علاوه برخاصیت تقویت کنندگی، رطوبت رسان پوست سر هم باشد. برای شستشوی موهایتان ما به شما استفاده از شامپو مغذی روزانه حاوی عصاره روغن جوانه گندم و آلوئه ورا پیشنهادمی کنیم.این شامپو دارای روغن جوانه گندم و آلوئه ورا می باشد که موجب رطوبت رسانی عمیق موها شده و به دلیل دارا بودن انواع ویتامین های گروه B سبب تقویت موها می شود.(برای خرید این محصول کلیک کنید)

شوره چرب

زیر پوست سرتان، غددی هستند به نام غدد سباسه؛ که در جهت تولید چربی طبیعی (سِبوم) فعالیت می‌کنند. سبوم، مو و پوست سر شما را مرطوب نگه‌ می‌دارد و مانع از خشک‌شدن آن می‌شود. همچنین باعث جلوگیری از پیری می‌شود.

مشکل، زمانی شروع می‌شود که غدد سباسه، شروع به اضافه‌کاری و تولید چربی در مقادیر بیش از حد لازم می‌کنند. سبوم اضافی روی پوست سر تجمع کرده و آن را چسبنده می‌کند. این چربی اضافی به آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پوست چسبیده، و بدین ترتیب، شوره سر تشکیل می‌شود.

از آنجایی که سبوم، نمناک است و یک لایه مرطوب روی پوست سر شما ایجاد می‌کند، این نوع شوره سر به‌عنوان شوره سر مرطوب یا شوره سر چرب شناخته می‌شود.شوره چرب روغنی ، بزرگ ، معمولا زرد رنگ و پلاک مانند است. این رسوبات چرب و بزرگ به پوست سر و تار موها می چسبند و به سختی از آن جدا می شوند.

روش های پیشگیری و درمان از ایجاد شوره چرب

شامپو نکردن کافی می تواند دلیل شوره چرب سر شما باشد. وقتی به اندازه کافی شامپو استفاده نمی کنید، روغن روی پوست سرجمع می شود و می تواند باعث ایجاد شوره سر شود و یا ممکن است به این دلیل باشد شامپوی شما به اندازه کافی قوی نیست تا چربی را که به شوره سر شما کمک می کند، از بین ببرد.

استفاده از شامپو نقش عمده ای در درمان شوره سر و مراقبت پوست سر دارد. شامپویی را انتخاب کنید تا از ایجاد شوره سر و خارش جلوگیری کند. بهتر است از یک شامپوی ضد قارچ که حاوی روغن درخت چای و بابونه باشد استفاده کنید، زیرا این مواد می توانند رشد میکروب ها را متوقف کرده و به جلوگیری از تولید بیش از حد سلول های پوست کمک کنند. همچنین بد نیست که روغن جوجوبا و آلوئه ورانیز در محتویات شامپوی جدیدتان باشند زیرا التهاب پوست سر را کاهش میدهند و در کنترل ریزش مو تاثیر گذار میباشد.امگا ۳با کمک به تعدیل تولید چربی می تواند مقدار رشد قارچ ها و پوسته ریزی را کاهش دهد. موی کثیف، باعث پدید آمدن شوره نمی شود، اما اگرخیلی دیر به دیر موهایتان را بشویید، پوست سرتان چرب شده و باعث ایجاد شوره می شود.

اگر شما جزو افرادی می باشید که دچار شوره چرب هستید برای شستشوی موهایتان شامپو ضد شوره حاوی عصاره درخت چای و بابونه را به شما پیشنهاد می کنیم. این شامپو به دلیل داشتن عصاره درخت چای چربی را کنترل کرده و در کاهش شوره نقش مهمی دارد و همچنین روغن بابونه خاصیت ضد التهابی داشته و در درخشندگی موها و درمان خارش موثر می باشد.(جهت خرید این محصول کلیک کنید)

تفاوت کلی شوره چرب و شوره خشک

اگر شوره های بزرگ زرد یا سفید رنگ همراه با پوسته پوسته شدن و کف سر چرب باشد نوع شوره چرب می باشد

اگر شوره های کوچک و خشک و کف سر خشک باشد نوع شوره خشک میباشد

اما وجه مشترک این دو نوع شوره التهاب و قرمزی کف سر همراه با خارش می باشد

 

ب طور کلی برای کنترل شوره سر و جلوگیری از ایجاد آن

  1. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

  2. استرس خود را کنترل کنید.

  3. استفاده از رنگ مو و همچنین محصولات آرایش مو را محدود کنید.

  4. موهای خود را با آب داغ نشویید.

  5. از خارش پوست سر پرهیز کنید.

  6. بهداشت سر و عوض کردن دائم روکش بالش خواب

 

نتیجه گیری

اکنون شما میتوانید با توجه به مطالبی که ذکر شد تشخیص دهید که موهایتان دچار کدام دسته از شوره سر و یا خشکی پوست سر می باشد.

هر کدام از این ها (شوره خشک ، شوره چرب ،خشکی پوست سر ) یک آسیب مو به حساب می آید و سبب خارش و ریزش موها می شوند و برای هر کسی آزار دهنده می باشدکه باید در جهت رفع و کنترل آن با تغییر در عادات روزانه و استفاده از محصولات مراقبتی مناسب اقدام کنید.

این نکته لازم به ذکر می باشد که شوره خشک و خشکی پوست سر، هردو نیاز به محصولاتی دارند که دارای خاصیت رطوبت رسانی و آبرسانی به سر باشند و در شوره چرب محصولاتی استفاده شود که علاوه بر رفع چربی اضافی مو از ایجاد شوره جلوگیری کند.

 

انتشار مطالب فوق با ذکر نام منبع (نام و لینک سایت) بلامانع می باشد

نوشته شده در 1401-08-29 توسط مقاله های مراقبت از مو 0 438

نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد

منو

مقایسه 0