آنچه که درمورد شارژر ها باید بدانید

آنچه که درمورد شارژر ها باید بدانید

خلاصه

گاهی لازم است تلفن خود را شارژ کنید؛ اما شارژر به ‌همراه ندارید؛ بنابر این سؤالی مطرح می‌شود که آیا می‌توان هر شارژری را به تلفن متصل کرد؟ پاسخ کوتاه به این سؤال، تقریباً بله است؛ اما پاسخی طولانی شامل توضیحاتی بیشتر دارد.

دو پارامتر اصلی که هنگام خرید شارژر باید به آن توجه کنید ولتاژ و جریان خروجی می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

فهرست

  1. چرا باید هر گوشی با شارژر اصلی خود شارژ شود

  2. تکنولوژی فست شارژ( Fast Charge)

  3. ولتاژ و آمپراژ

  4. انواع کابل

  5. کلگی شارژر چیست

  6. انواع گوشی و شارژر متناسب آن

چرا باید هر گوشی با شارژر اصلی خود شارژ شود ؟

در صورت استفاده از شارژر اصل اما با برندی متفاوت از برند گوشی باید بدانید که این شارژر با وجود آن که برای گوشی شما مناسب است اما ممکن است بهترین عملکرد را نداشته باشد. در هنگام استفاده از هر شارژری برای گوشی شما عملکرد آن را با شارژر اصلی گوشی خود مقایسه نکنید.

در واقع باید این نکته را در پس ذهن خود داشته باشید که اگرچه شما ممکن است در هنگام استفاده از شارژرهای برندهای دیگر نتیجه مثبتی مشاهده کنید اما همواره شارژرهای اصلی هر برند بهینه ترین شارژر برای استفاده از گوشی های همان برند است.

همواره مد نظر داشته باشید که یکبار هزینه کردن برای یک شارژر اصل و اطمینان از سلامت آن و سودمندی آن برای دستگاهتان خیال شما را از بابت مشکلات بعدی که استفاده از شارژرهای بی کیفیت ممکن است ایجاد کند راحت می کند. پس بهتر است با صرف هزینه ای اندک و تهیه شارژر با کیفیت و اصل از مشکلات بعدی که طبعا خسارات مالی بیشتری خواهند داشت جلوگیری کنید.

ولتاژ و آمپر:

در هنگام بررسی شارژرهای مختلف و استفاده از شارژر متفاوت برای شارژ گوشی، فارغ از ظرفیت باتری دو موردی که باید در هنگام شارژ گوشی به آن توجه کنید ولتاژ و آمپر هستند. اما آمپر و ولتاژ چیست؟

آمپر عددی بسیار مهم در استفاده از تمامی لوازم الکترونیکی بوده و بیانگر حداکثر میزان جریان برقی است که شارژر می تواند آن را عبور دهد. واحد اندازه گیری آمپر میلی آمپر و آمپر بوده و در باتری با علامت A نشان داده می شود.

از آن جا که میزان آمپر نوشته شده بیانگر حداکثر جریان برق قابل تحمل دستگاه است باید توجه داشته باشید که استفاده از شارژرهایی با آمپر پایین تر در کوتاه مدت ممکن است آسیبی به دستگاه شما وارد نکنند اما در نهایت باعث شارژ نشدن گوشی موبایل شوند؛اما شارژرهای با جریان برق ورودی بیشتر هر لحظه ممکن است موجب وارد شدن آسیب هایی به دستگاه شما شده و خسارت های مالی فراوانی به همراه داشته باشد.

در هنگام استفاده از هر شارژری برای گوشی موبایل ولتاژ قابل تحمل دستگاه که با علامت v نوشته می شود نیز از جمله نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید. اگر به پشت شارژر دستگاه خود نگاهی بیندازید احتمالا با علامت W مواجه می شوید.

باید بدانید که این علامت بیانگر حاصل ضرب ولتاژ در آمپر شارژر است و با استفاده از آن شما می توانید متوجه شوید که چه میزان شارژ یک دفعه به گوشی شما وارد می شود. باید کابل را بسته به مدل گوشی‌ و ولتاژ ورودی باتری انتخاب کنید. اگر باتری شما جریان ورودی 3 آمپر دارد کابل هم باید بتواند این جریان را از خودش عبور دهد.

نمونه کابل و کلگی 3 آمپر موجود در سایت ما که متناسب با گوشی خود می توانید انتخاب کنید:

کابل فست شارژ Type-C کینگ استار مدل k39 PD جنس کنفی

کابل 3 کاره مدل DUDAO L8X

سر شارژر مدل DUDAO A3EU

 

تکنولوژی فست شارژ( Fast Charge):

در صورت استفاده از هر شارژری برای گوشی باید توجه داشته باشید که شارژرهای سریع تنها در صورتی برای شما کارایی دارند که گوشی تلفن همراه شما از تکنولوژی Fast Charge پشتیبانی کند.

استفاده از شارژر با قابلیت شارژ سریع برای گوشی موجب سریع تر شارژ شدن آن نمی شود بلکه گوشی شما نیز باید از این تکنولوژی پشتیانی کند. از طرفی نیز باید بدانید که استفاده از شارژری غیر از برند یکسان با گوشی تلفن همراه حتی در حالت fast Charge کارایی بهینه را ندارد و برای استفاده بهینه از تکنولوژی Fast Charge حتما باید از شارژری که مخصوص خود گوشی تعبیه شده استفاده نمایید.

چند نمونه از کلگی های فست شارژ:

سر شارژر 66 وات مدل DUDAO A9

سر شارژر مدل DUDAO A6 Pro

سر شارژر 20 وات مدل DUDAO A8 EU

 

چند نمونه از کابل های فست شارژ :

کابل دیتا Micro USB یوشیتا مدلYOSHITA DK-A80

کابل شارژر Type -C مدل DUDAO L2

کابل دیتا لایتنینگ مدل Gerlax GD-21

 

 

انواع کابل :

طول مناسب کابل شارژ باید حداقل 1 متر باشد و کمتر از این مقدار نباید باشد. حداقل میزان طول کابل پاور بانک، باید 25 سانتی متر باشد و کمتر از این میزان برای اهداف حفظ باتری گوشی همراه و محافظت از شارژر مناسب نمی باشد. کابلی که برای شارژ کردن استفاده می گردد باید دارای آپشن انتقال اطلاعات نیز باشد. اگر نتوانید با این کابل برای انتقال اطلاعات اقدام کنید، نمی توانید موفقیت چندانی را تجربه نمائید. یک کابل مناسب باید از پوشش مناسبی برخوردار باشد. یکی از ویژگی های کابل شارژر خوب ضخامت آن است که از این جهت می‌تواند اهمیت داشته باشد که عموماً کابل‌هایی با ضخامت بیشتر، سیم‌های ضخیم‌تر و بزرگ‌تری را داخل خود جای داده‌اند و از کابل زخیم شدت جریان بیشتری عبور میکند.

معمولا سیم‌های کابل‌ شارژ سریع، ضخامت بیشتری دارند. این باعث ضخیم بودن خود کابل می‌شود. البته این به تنهایی نمی‌تواند روش موثری در خرید کابل باشد. چون کابل‌های شارژ سریع با ضخامت کم هم در بازار موجود است.

 

انواع کابل های متناسبت با ویژگی ها ی ذکر شده موجود در سایت :

کابل شارژر Type-C کینگ استار مدلK125C جنس بافت

کابل شارژر Type -C مدل DUDAO L3

کابل شارژر Micro USB سیبراتون مدل S207A

کابل فست شارژ Type-c PDبه Type-c کینگ استار مدل K331C جنس بافت

 

رایج ترین انواع کابل شارژ برای گوشی ها و تبلت های هوشمند عبارتند از:

کابلکابل کابل

  1. کابل شارژ Micro-USB

  2. کابل شارژ Type-C

  3. کابل شارژ Lightning

  4. کابل شارژ PD

 

کابل میکرو قبلا روی تمام دستگاه‌های اندرویدی استفاده می‌شد. اما کم کم تایپ سی جایگزین آن شد که از نظر سرعت و کیفیت شارژ در سطح بالاتری قرار دارد. هنوز هم اکثر گوشی‌های قبل از سال 2016 و حتی برخی گوشی‌هایی که در سال 2017 یا 2018 تولید شده‌اند پورت

Micro-USB دارند و با کابل Micro-USB شارژ می‌شوند. کابل میکرو سایز کوچکتری دارد و اکثر اسپیکرها، میکروفون‌ها و هندزفری‌های شارژی هم در حال حاضر از این کابل استفاده می‌کنند.

چند نمونه از کابل های Micro-USB پیشنهادی ما به شما :

کابل شارژر Micro USB کینگ استار مدل K103A

کابل شارژر micro USB کینگ استار مدل K72A

 

کابل Type-C در سال 2016 معرفی شد و به دلیل کیفیت شارژ و سرعت بالایی که دارد خیلی زود برندهای بزرگ تولیدکننده گوشی را به این سمت کشاند و به مرور زمان گوشی‌هایی که حتی توسط برندهای بزرگ مثل سامسونگ و هواوی تولید می‌شدند پورت Type-C داشتند و با کابل تایپ سی شارژ می‌شدند. در حال حاضر هم اکثر گوشی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی شارژی پورت تایپ سی دارند.

چند نمونه از کابل های Type-C پیشنهادی ما به شما :

کابل شارژر Type-C کینگ استار مدل K112C

کابل فست شارژ Type-C مگنت دار کینگ استار مدل K41C جنس کنف با روکش PVC

 

کابل لایتنینگ هم مخصوص برند اپل است. گوشی‌ها، آیپد و ایرپادهای اپل با این کابل شارژ می‌شوند که قدرت و سرعت شارژ مناسبی دارد.

فناوری PD دستگاه های الکترونیکی را با سرعت بیشتری شارژ می کند. همچنین چیپست موجود در آداپتور های مجهز به تکنولوژی PD قابلیت کنترل ولتاژ را دارد. به طوری که در دستگاه های مختلف، ولتاژ خروجی با بالا ترین میزان دریافتی در دستگاه تنظیم شده و هر دستگاهی را با بیشینه مورد نیاز شارژ می کند.

نمونه کابل های PD موجود در سایت ما:

کابل فست شارژ Type-c PDبه Type-c کینگ استار مدل K251C

کابل شارژر Type-c PDبه لایتینگ کینگ استار مدل K251 i

 

نکته:اگر عادت دارید که حین شارژ با گوشی‌تان کار کنید ( گرچه این کار برای باتری گوشی مضر می باشد و تا جای امکان از این کار صرف نظر کنید ) باید به زاویه‌ی سوکت شارژر هم توجه کنید. مثلا اگر حین شارژ با گوشی‌تان کار می‌کنید و یا بازی می‌کنید سوکت‌هایی که زاویه 90 درجه دارند بسیار ایده‌آل هستند. چون حین بازی هیچ فشاری روی کابل وجود ندارد. کابل از پورت خارج نمی‌شود و هیچ فشاری روی انتهای سوکت و پورت گوشی هم وجود ندارد.

انواع کابل های دارای این ویژگی موجود در سایت :

کابل شارژر Micro USB سیبراتون مدلS241A

کابل شارژر لایتنینگ یوشیتا مدلYOSHITA YC-04i

کابل شارژر Micro USB کینگ استار مدل K80A

 

کلگی شارژر چیست؟

کلگی شارژر یا آداپتور شارژر یا شارژر دیواری وسیله ای است که برای شارژ کردن گوشی به کار می رود. قطعا می دانید که تلفن های همراه برای شارژ شدن باتری خود به صورت مستقیم به برق 220 ولت وصل نمی شوند و نیاز به جریان برقی با ولتاژ و جریان به مراتب پایین تر و ضعیف تری دارند.

وظیفه کلگی شارژر این است که برق 220 ولت خانگی و شهری را به برق متناسب با تلفن همراه تبدیل کند و از طریق کابل USB آن را برای شارژ شدن باتری انتقال دهد. هر کلگی شارژ یک ولتاژ و جریان خروجی مشخصی را می تواند به گوشی انتقال دهد و این میزان را شرکت سازنده با توجه به توان مورد نیاز گوشی تعیین می کند.

در انتخاب کلگی مناسب باید به میزان ولتاژ و جریان ورودی و خروجی دقت لازم را داشته باشید. معمولا ولتاژ ورودی در همه شارژر‌ها ۲۴۰ ولت است که برای برق‌های شهری مناسب است. ولتاژ خروجی نیز معمولا ۵ ولت است اما اگر از یک گوشی فست شارژ استفاده می‌کنید این عدد بیشتر است. برای بدست آوردن میزان دقیق ولتاژ و جریان ورودی و خروجی باید به نوشته‌های روی آداپتور شارژر خود دقت کنید. بر روی آن دو عدد Input و Output نوشته شده است که میزانی جریان و ولتاژ ورودی و خروجی در آن نوشته شده است.

عبارت Input مربوط به ویژگی های ورودی آداپتور شارژ یا همان پریزی می‌شود که باید به آن متصل گردد. وقتی روی آداپتور شارژ نوشته شده Input: 240V یعنی آن شارژر را می‌توان مستقیما به پریز برق وصل کرد و از برق 240 ولتی برای بکارگیری آن استفاده به عمل آورد. حال ممکن است این ولتاژ بر روی یک شارژر فندکی خودرو معادل 12 یا 24 ولت در نظر گرفته شود!

اما در سمت دیگر جزئیاتی که در کنار عبارت Output نوشته شده‌اند به عنوان جزئیات خروجی آن شارژر شناسایی می‌شوند. یعنی اگر روی شارژر عبارت Output: 5V نوشته شده باشد، بدان معناست که ولتاژ خروجی آن شارژر معادل 5 ولت است که برای شارژ باتری گوشی های موبایل مناسب خواهد بود.

جریان خروجی (output) با توجه به ساختار باتری هر گوشی متفاوت است. اما معمولا 1A، 1.5A و 2A می‌باشد.

جریان خروجی کلگی های فست شارژ هم معمولا: A6، A9، A3 و ... می باشد.

 

نوع پورت ورودی :

اولین قدم در انتخاب یک کلگی شارژ چک کردن نوع پورت ورودی و کابلی است که به آن متصل می شود. برای اکثر گوشی ها از کلگی با پورت ورودی USB استفاده می شود ولی گوشی های برند سامسونگ ( سری جدیدA  (و پرچمدار از ورودی Type-C برای پورت ورودی شارژر خود استفاده می کنند .گوشی های سری جدی آیفون و آیفون 13 و 14 و بالاتر از پورت لایتینگ به لایتینگ استفاده می کنند .

 

قابلیت فست شارژ و توان خروجی آداپتور:

معمولا کلگی شارژر و آداپتور فست شارژ از قیمت بالاتری نسبت به کلگی های معمولی برخوردار هستند. اما بهتر است پیش از آنکه اقدام به خرید این کلگی ها نمایید، ابتدا آن را بر روی گوشی خود تست کنید تا بدانید آیا با گوشی شما سازگاری دارد یا خیر. زیرا اگر این کلگی ها مناسب گوشی شما نباشند، می توانند منجر به خرابی باتری گوشی و آسیب رساندن به سیستم گوشی شما نیز شوند.

 

انواع گوشی و شارژر متناسبشان:

شارژر گوشی های سامسونگ مدل A30s و A32 و A50 و A52s از نوع تایپ سی است. این شارژر دارای یک آداپتور فست شارژر با توان 15 وات می باشد.

پیشنهاد ما به شما انتخاب ( کابل شارژر Type-C مدل DUDAO L4 ) و ( کابل دیتا Type-C مدل Gerlax D1 ) می باشد.

شارژر های مناسب آیفون سری 11 دارای آداپتور با توان 18 وات می باشد .

 

 

نتیجه گیری

به طور خلاصه باید سه آیتم زیر را همیشه در استفاده از شارژر‌ها مدنظر قرار دهید:

  1. ولتاژ مناسب بیشتر گوشی‌ها 5 ولت است مگر اینکه گوشی فست شارژ باشد.

  2. جریان نوشته شده روی شارژری که می‌خواهید استفاده کنید نباید کمتر از جریان خود گوشی باشد.

  3. تا حد امکان از شارژری استفاده کنید که ولتاژ و جریان آن با شارژر اصلی برابر باشد.

نوشته شده در 1401-12-21 توسط مقاله های جانبی موبایل 0 866

نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد

منو

مقایسه 0