شناخت و بررسی انواع مو از لحاظ جنس و بافت

شناخت و بررسی انواع مو از لحاظ جنس و بافت

خلاصه

اولین قدم در خرید محصولات مراقبتی آشنایی کامل و شناخت مو و پوست سر میباشد همان گونه که محافظت از پوست صورت مهم است و زیبایی را دوچندان می‌کند، مراقبت‌های مو نیز در زیبایی تأثیر زیادی دارد. این مراقبت‌ها مو را در برابر ریزش، شوره، چربی یا موخوره محافظت میکنند.

ما قصد داریم در این مقاله در سایت بف کالا انواع موها از لحاظ جنس ،بافت و ساختار مورد بررسی قرار دهیم.


شناخت و بررسی انواع مو از نظر جنس و بافت به زبان ساده

 فهرست مطالب

  1. جنس موها

1-1  ویژگی موهای چرب

1-2  ویژگی موهای خشک

1-3  ویژگی موهای معمولی

1-4  ویژگی موهای مختلط

  1. آزمایش تشخیص جنس مو

  2. بافت موها

3-1 موهای صاف

3-2 موهای مواج

3-3 موهای مجعد

3-4 موهای وزوزی

  1. ساختار موها از نظر ضخامت

4-1 موی نازک

4-2 موی متوسط

4-3 موی ضخیم

 

موها ازلحاظ جنس شامل چهار دسته اند

موهای چرب  

موهای خشک

موهای طبیعی یا معمولی

موهای مختلط

موهای چرب

در اطراف فولیکول‌های مو غددی وجود دارد معروف به غدد سباسه. کار این غدد تولید یک نوع چربی به نام سبوم است. سبوم تولید شده توسط این غدد به مجاری فولیکول مو وارد می شود. این امر باعث نرمی و لطافت ساقه‌ی مو می‌شود. در واقع به عنوان یک نرم کننده طبیعی عمل می کند. بنابراین سبوم یا چربی مو ماده مضری نیست و برعکس باعث نرمی و لطافت مو خواهد شد. حال اگر به دلایل مختلف مثل شرایط محیطی یا استرس میزان تولید این سبوم افزایش یابد باعث افزایش مواد چربی می شود. در نتیجه ساقه ی مو و پوست سر نیز چرب می شود.

علائم موهای چرب

  1. موها دسته دسته به هم می‌چسبند.

  2. گرد وغبار و‌ آلودگی‌های موجود در هوا را جذب می‌کنند.

  3. افرادی که موهای چرب دارند معمولا هر روز یا یک روز در میان نیاز به شستشو پیدا می کنند.

  4. زیاد شدن چربی در ریشه مو تغذیه مو را دچار مشکل می کند و به مرور زمان موجب ریزش مو می‌شود.

  5. به دلیل چربی زیاد حالت نمی‌گیرند و حجم موها کمتر دیده می شود .

از فواید چربی مو ،حفظ زیبایی و درخشانی و رشد بهترموها می باشد ولی باید در نظر داشته باشیم این چربی زیادتر از حد نباشد که در این صورت نتیجه عکس می دهد باید همواره از محصولاتی استفاده کنیم که این چربی اضافه را کنترل کند . اصولا چربی موی سر در فصول گرما و یا مناطق گرمسیر زیادتر است. در درمان موهای چرب استفاده از محصولاتی قبیل شامپو، ماسک مو و ... که حاوی عصاره آلوئه ورا، آویشن ، لیمو ترش و یا چای سبز باشد در بهبود و کنترل چربی مو موثر است .

برای شستشو موهای چرب باید از شامپوی موهای چرب استفاده کنید . ما به شما شامپو حجم دهنده مخصوص موهای چرب و نازک حاوی عصاره لیموترش و آویشن که چربی مو را کنترل می کند و همچنین باعث حجم دهندگی به موها و ترمیم ساقه مو می باشد را توصیه می کنیم 



موهای خشک

هنگامی که پوست سر شما قادر به تولید روغن کافی نیست، جنس موهای شما خشک می شود هر رشته مو سالم دارای یک لایه محافظ به نام کوتیکول است . کوتیکول ، از موهای شما در برابر اشعه های مضرآفتاب محافظت می کند . وقتی موهای شما سالم است، لایه های کوتیکول رطوبت را حفظ می کند. موی خشک مویی است که کوتیکول خود را از دست داده، در نتیجه دیگر نمی تواند رطوبت قبلی را حفظ کند.

عواملی که باعث خشک شدن موها می شود

  1. پیری

  2. شرایط آب و هوایی سرد یا گرم

  3. شنا در آب کلر

  4. شستن مکرر مو

  5. خشک کردن منظم با سشوار

  6. صاف کردن با اتو



علائم موهای خشک

  1. معمولا موهایشان هر 3 الی 4 روز یک بار و یا حتی مدت طولانی تر نیاز به شستشو پیدا می کنند.

  2. ظاهر این نوع مو خشک و کدر است

  3. هنگام لمس کردن زبر و شکننده می باشد

  4. معمولاٌ در هم می پیچند و یا حالت وز شده دارند.

  5. به سختی شانه می شود.

  6. هنگام شانه کردن به دلیل خشکی بیش از حد منجر به کشیدگی و یا ریزش مو می گردد.

از شایع ترین عارضه های موی خشک ایجاد موخوره و یا شوره خشک می باشد .

زمانی که مو دچار شکنندگی و خشکی بیش از حد شود ساقه مو رطوبت خود را از دست داده و در انتهای مو موخوره ایجاد می شود.

خشکی پوست کف سر باعث می شود سلول های سطحی پوست به صورت پوسته پوسته و صفحه ای شکل شوند.درنتیجه با کوچک ترین تحریک مثل برس کشیدن یا حتی دست کشیدن از سطح پوست جدا می شوند. این پوسته ها که سفید رنگ هستند بین موها دیده می شوند که اصطلاحاٌ شوره خشک نام دارند.

در این نوع مو شناخت علل ایجاد موی خشک و راه های درمان و مراقبت از آن بسیار حائز اهمیت است.

در مراقبت از موهای خشک، از میان محصولاتی مانند شامپو ، سرم مو، ماسک مو باید محصولی که حاویویتامین E و یا روغن آرگان که قادر به رطوبت رسانی و آبرسانی به مو را داشته باشد انتخاب شود .

برای شستشو موهای خشک ما به شما شامپو ضدوز مخصوص موهای خشک آسیب دیده حاوی روغن آرگان و ویتامین E را پیشنهاد می کنیم که جهت رفع خشکی مو و ایجاد لطافت و درخشندگی مو موثر می باشد و همچنین قابلیت رطوبت رسانی و آبرسانی به موی خشک را دارا میباشد و از ایجاد وز جلوگیری می کند .

برای محافظت از موهای خشک در برابر آسیب های ناشی از سشوار و اتو مو، ما به شما قبل از استفاده سشوار ماسک مو دو فاز حاوی روغن آرگانراتوصیه می کنیم که قابلیت ترمیم کننده و محافظت کننده ساقه مو را دارا می باشد و باعث نرم شدن موهای خشک می شود .

موهای طبیعی یا معمولی

به موی معمولی؛ موی نرمال و موی ریلکس نیز گفته می شود، چرا که این نوع از موها در طبیعی ترین حالت ممکن قرار دارند.موهای معمولی و نرمال دارای چربی طبیعی موی سر هستند و در نتیجه براق و سالم به نظر می رسند. نرم ،انعطاف پذیر هستند و هنگام شانه زدن گره ندارند. افرادی که موی معمولی و نرمال دارند، معمولاً وقت کمتری برای محافظت ازمو نیاز دارند.

اما باید این نکته را در نظر داشته باشیم که این نوع موها هم نیاز به مراقبت دارند. معمولا جهت شستشو باید از شامپوهای معمولی و روزانه که دارای قابلیت تقویت کنندگی دارد، استفاده شود . ما به شما شامپو تقویت کننده و ترمیم کننده روزانه حاوی عصاره روغن جوانه گندم و آلوئه ورا پیشنهاد میکنیم. عصاره جوانه گندم دارای انواع ویتامین ها می باشد که باعث تقویت ساقه مو می شود و آلوئه ورا با تسریع جریان گردش خون پوست سر، موجب تغذیه بهتر فولیکول مو می شود که این امر تاثیر به سزایی دررشد بهتر موها دارد.

موهای مختلط 

افرادی که موهای مختلط دارند معمولا 2 روز بعد از شستشو کم کم ریشه موهاشون شروع به چرب شدن میکند، اما ساقه و نوک مو خشک است . اکثر افرادی که موی مختلط دارن مو فرفری ها هستند. چون موی فر ذاتا خشک تر از موی صاف است.همچنین کسانی که هر روز حمام میروند و وسایلی مانند سشوار اتو مو زیاد استفاده می کنند ، پوست سر در اثر تحریک، چربی بیشتری تولید می کند و از طرفی دیگر چربی ساقه مو از بین می رود. برای شستشوی موهای مختلط استفاده از شامپوی مخصوص موهای چرب توصیه می شود و باید توجه کنید که شامپو را به پوست سر زده و برای ساقه مو کف شامپو کافی می باشد. در ضمن برای مراقبت از موهای مختلط استفاده از نرم کننده و ماسک مو برای ساقه موها فراموش نشود.

برای شستشوی موهای مختلط پیشنهاد ما به شما شامپو حجم دهنده مخصوص موهای چرب و نازک حاوی عصاره لیموترش و آویشن می باشد.این شامپو به دلیل داشتن لیمو ترش و آویشن چربی پوست سر را کنترل کرده وباعث حجم دادن به ساقه مو می شود. این نکته نیز فراموش نشود که کف این شامپو برای شستشوی ساقه مو کافی می باشد.

بعد ازاستفاده از شامپو به دلیل خشکی ساقه مو استفاده از ماسک مو الزامیست.که پیشنهاد ما به شما استفاده از ماسک مو دوفازحاوی عصاره آلوئه ورا و چای سبز می باشد. این ماسک به دلیل دارا بودن روغن آلوئه ورا و چای سبز،در درمان خشکی و شکنندگی موها تاثیر زیادی دارد .

 

آزمایش تشخیص جنس مو(چرب خشک معمولی )

ابتدا به حمام بروید، سپس بعد از حمام موهای خود را با یک حوله خشک کنید. دقت کنید که زیاد حوله را روی موها و پوست سر خود نکشید و با حرکت آهسته آب موها گرفته شود فراموش نکنید که هیچ نوع مواد تقویت کننده یا روغن گیاهی یا موس و ژل و … را به موها نزنید. سپس به مدت 12 ساعت صبر کنید و بعد آزمایش زیر را انجام دهید:

یک تکه پارچه سفید را بردارید و آن را روی پوست سرتان بکشید. پارچه سفید را روی کف سر و قسمت های پوست سر در اطراف گوش بکشید. خیلی ساده تنها پارچه را روی کف سر حرکت دهید نیازی به مالیدن پارچه روی موها و یا کشش های شدید نیست. حالا به پارچه سفید نگاه کنید. چه چیزی می بینید؟

آیا اثر چربی و روغن را روی پارچه می بینید؟ در این صورت موهای تان چرب است.

آیا مقدار کمی چربی روی پارچه دیده می شود و تنها رد روغن باقی مانده؟ در این صورت روغن مو معمولی است.

آیا هیچ نشان و اثر و ردی از روغن و چربی روی پارچه سفید دیده نمی شود؟ در این صورت موها خشک است.

علاوه بر این روش میتوان از ظاهر مو هم به جنس موها پی برد موهای چرب ظاهری براق و کم حجمی دارند ولی موهای خشک کدر و حالت وز دارند.

موهارا از لحاظ بافت می توان به چهار دسته تقسیم کرد

موهای صاف

موهای مواج

موهای مجعد (فرفری)

موهای خیلی فر و وزوزی

 

موهای صاف 

اگر موهای شما پیچ و تاب و موجی ندارد می توان گفت که موهای شما صاف است. این نوع مو حالت لخت دارد و افرادی که موی صاف دارند به‌ احتمال زیاد موهایشان چرب است. ازآنجاییکه در موهای صاف، روغن طبیعی سر به‌راحتی به سمت پایین میرود و به ساقه مو راه مییابد، رشد آن سریعتر و مو سالم‌تر است. مراقبت از موهای صاف نسبتا آسان است، اما حجم دهی و حالت دادن به آن سخت است.

گروهی از این نوع موها نازک و نرم و درخشان بوده و همچنین ظاهر و حسی فوق العاده دارند، اما اغلب دارای حجم کمی هستند. و به واسطه اینکه دارای حجم کم و تارهای نازک می باشد، به مراقبت بیشتری نیاز دارد. برای حفظ و داشتن موهای صاف و همچنین تقویت تارهای نازک مو ، ما به شما استفاده از شامپو حجم دهنده مخصوص موهای چرب و نازک حاوی عصاره لیموترش و آویشن جهت شستشو موها که چربی مو را کنترل می کند و به موهای شما حجم می دهد را پیشنهاد می کنیم.

موهای مواج

بیشتر خانم ها در دنیا با موهای مواج (یعنی موهای که جنسشان بین نوع صاف و فرفری است) زندگی می کنند. این نوع موها خیلی خشک یا خیلی چرب نیستند و محصولاتی که میتوانند در روتین مراقبتی خود استفاده کنند لزومی ندارد تخصصی باشد . شامپوی تقویت کننده و یا روزانه می تواند گزینه مناسبی باشد.

برای شستشو روزانه این نوع مو ما به شما شامپو مغذی و نرم کننده مناسب انواع مو حاوی ویتامین E پیشنهاد می کنیم.این شامپورطوبت دهنده و خوش حالت کننده موی سر و همچنین نرم کننده می باشد و از خشک شدن و شکنندگی مو جلوگیری می کند. 

موهای مجعد(فرفری)

موی مجعد مویی است که نسبت به موهای مواج فرفری تر هستند.خانم هایی که موهای فرفری یا مجعد دارند، ضخامت موهایشان و اندازه فر بودن موهایشان متفاوت است. اگر چه منظم کردن موها در بعضی مواقع دشوار است اما اصلا نیازی نیست که هر روز موهایتان را بشویید، زیرا موهایتان خیلی خشک تر از موهای صاف است. در ابن نوع موها افراد باید از محصولاتی استفاده کننده که علاوه بر حفظ حالت فر موی خود خشکی آن را برطرف کرده و آبرسانی کند. روغن آرگان و استفاده از ماسک مو آبرسان میتواند موثر باشد.

برای شستشو این نوع مو ما به شما شامپو ضد وز مخصوص موهای خشک آسیب دیده حاوی روغن آرگان ویتامین E پیشنهاد می کنیم. این شامپو یک شوینده فوق العاده با قدرت پاک کنندگی ملایم است که حاوی روغن آرگان می باشد. این ترکیب بافت موهای خشک و آسیب دیده را به صورت عمقی ترمیم و تغذیه می کنند.

موهای خیلی فر و وزوزی 

موهای خیلی فر (در اصطلاح سیم تلفنی) نوعی از موهای مجعد است ،که بسیار زبر هستند.نگهداری و روش مراقبت از این نوع موها، به مراتب وقت گیر و دشوارتر می باشد. کلید مراقبت از این نوع مو فقط و فقط رطوبت می باشد. نرم کننده، روغن های طبیعی، سرم مو و... همگی بهترین گزینه برای مرطوب نگهداشتن موهای خیلی فر می باشد.

بعد از حمام اجازه دهید تا موهایتان به طور طبیعی خشک شوند اینگونه راحت تر می توانید به آنها حالت بدهید. تا حد امکان نباید از اتومو و سشوار استفاده کرد و همچنین برای شانه زدن موهای خود حتما از شانه چوبی با دندانه پهن استفاده کنید.

برای شستشو این نوع مو ما به شما استفاده ازشامپو مغذی و نرم کننده مناسب انواع مو حاوی ویتامین E را توصیه می کنیم .

ویتامین E داخل این شامپو تغذیه کننده و مرطوب کننده قوی موهای سر می‌باشد و املاح مورد نیاز موی سر را تأمین می‌کند و باعث کاهش زبری و وزی موهایتان می شود.

افرادی که دارای موهای فر و وزوزی هستند، در صورت استفاده از سشوار، باید از سشوار دیسپانسر دار استفاده کنند. حتما قبل از استفاده از سشوارلازم است از یک ماسک دو فاز مو جهت محافظت از موها استفاده شود. ما به شما ماسک مو دوفاز روغن آرگان را پیشنهاد می کنیم. این ماسک به دلیل وجود روغن آرگان رطوبت کافی را به مو ها می بخشد و از شکنندگی و آسیب به آن محافظت می کند.

ساختار مو از نظر ضخامت به سه دسته تقسیم میشود

نازک

با لمس کردن مو، میتوان نرمی و لطافت این نوع مو را حس کرد. تارهای مو از حد طبیعی نازک تر و شکننده تر هستند و به‌ راحتی آسیب میبینند. موهای نازک، کمی چرب هستند.

متوسط

ضخامت این نوع مو، متوسط است و در مقابل مواد شیمیایی استقامت لازم را دارد. اما پس از رنگ کردن و یا دکلره موهایتان زبرتر می‌شود. بهتر است بعد از انجام این دسته از فعالیت‌ها، از آبرسان یا ماسک‌ها تقویتی استفاده نمایید. این موها به راحتی حالت می گیرند و برای مدت طولانی تری می توانند این حالت را حفظ کنند.

ضخیم

موی ضخیم همانند موهای نازک با لمس کردن قابل تشخیص است. این نوع مو، به دلیل ضخامتش، پس از شستشو به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند و در برابر گرما و حرارت تحمل زیادی دارد.

نتیجه گیری

همه ی موها در هر دسته ای که قرار بگیرند، نیاز به محصولات متناسب به خود را دارند . ولی استفاده از ماسک دوفاز قبل از سشوار و اتومو یا هر وسیله ی دیگر نکته مشترک بین آن ها است .

در کل موهای معمولی نیاز به محصولات تخصصی ندارد ولی فراموش نشود، که رسیدگی به این موها هم لازم است. هرچه تار موها نازک تر و خشک تر باشد یا دارای چربی اضافه تر از میزان طبیعی باشد باید در جهت رفع این مشکلات از محصولات مرتبط و تخصصی خود استفاده شود.لازم به یادآوری است که موهای فر بخاطر ویژگی خاص خود نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

یادتان باشد هرچه دانش و مراقبت شما در مورد مو بیشتر باشد، موهای شاداب‌تر و سالم‌تری خواهید داشت.

انتشار مطالب فوق با ذکر نام منبع (نام و لینک سایت) بلامانع می باشد

نوشته شده در 1401-08-18 توسط مقاله های مراقبت از مو 0 398

نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذاریدپاسخ دهید

محصولات بازدیدشده

محصولی وجود ندارد

منو

مقایسه 0